Góry Rychlebskie: Lvi Hora, Smrk i Leśny Bar

Dołączył: 21 Lut 2016
Skąd: Prudnik
Wysłany: 2017-02-21, 12:14   Góry Rychlebskie: Lvi Hora, Smrk i Leśny Bar

Góry Rychlebskie: Lví Hora, Smrk i Leśny Bar 11 lutego 2017 r.
Szybki wypad w Góry Rychlebskie ;)

Wyruszamy z Horní Lipovej po godz 10, niebieskim szlakiem, na końcu wsi natrafiamy na malutki kościółek, nową kapliczkę prawosławną zbudowaną w 2014 r. Wchodzimy do środka okazuje się, że jest poświęcony ofiarom ciężkich niemieckich obozów pracy w Jesenikach. Nazwiska jeńców wypisane są na tablicach na ścianach kapliczki, są też zdjęcia. Najwięcej osób jest z ZSRR, Polski i Francji.

Wychodzimy ze wsi i dość stromo wspinamy się wzdłuż Jesenickiego Potoku, jest coraz więcej twardego śniegu, potok tworzy ładnie wyglądające lodowe utwory. Od "Trzech Studzienek" zmieniamy kolor szlaku na żółty i wspinamy się na Lví Horę (1040 m). Jest to szczyt porośnięty świerkowym lasem, więc widoku na okolicę z niego nie zobaczymy.

Wracamy tak samo żółtym szlakiem do Trzech Studzienek i dalej rozpoczynamy wspinaczkę na Smrk. Wędrujemy pośród pięknie oblodzonych świerków, im jesteśmy wyżej drzewa są coraz bardziej ozdobione. Wychodzimy na przygotowaną i utwardzoną trasę narciarską, mijamy tłumy narciarzy w wchodzimy na Smrk, najwyższy szczyt w Górach Rychlebskich.

Chwila przerwy w wiacie i ruszamy dalej. Kierujemy się w drogę powrotną. Niebieskim szlakiem narciarskim schodzimy do Górnego Leśnego Baru – źródła z pięknymi nawisami lodowymi.

Od niego bardzo stromo (ślisko) schodzimy do Leśnego Baru. To niesamowite miejsce. W środku lasu w drewnianej chatce znajduje się samoobsługowy bar. Jest zaopatrzony m.in w kiełbasę, batony, palniki gazowe z garnkami, kubkami, kieliszkami i herbatą, rum oraz grzane wino. W strumieniu obok chłodzone są napoje oraz piwo. Są nawet kalendarze, znaczki turystyczne i widokówki z tym miejscem. Płatności dokonuje się wrzucając odpowiednią sumę koron do puszki. Spędzamy tutaj ok. pół godziny. Zaczyna padać śnieg, ale po chwili przestaje. Z Leśnego Baru schodzimy do Horní Lipovej, gdzie kończymy dzisiejszą trasę. Przeszliśmy 16 km

WSZYSTKIE ZDJĘCIA: https://goo.gl/photos/upD3RG9cWw4uKaGE6

Wysłany: 2017-02-21, 12:26

Ów Leśny Bar jest doskonałym przykładem jak różnią się mentalnie Czechy od Polski - ile by nad Wisłą takie ustrojstwo funkcjonowało? :lol

W weekendy pojawia się tam obsługa, ale jak byłem kiedyś z Eco w czwartek to nikogo. Przyjechała parka o zmroku, aby zabrać na noc część rzeczy i spytała się czy będziemy tam nocować - mimo, iż powiedzieliśmy, że nie, to zostawili kilka piw na wszelki wypadek ;)

A w tym górnym to sobie można jeno piwo samodzielnie schłodzić ;)

Wysłany: 2017-02-21, 12:57

A to zależy od ilości przyjezdnych turystów :)

Wysłany: 2017-02-21, 14:39

Myślę, że przed przyjazdem turystów zajęliby się nim miejscowi ;)

cezaryol

Dołączył: 15 Lip 2013
Wysłany: 2017-02-21, 22:27

Myślę, że przed przyjazdem turystów zajęliby się nim miejscowi ;)

Tak samo jak i tam:
Nájezdy vandalů
Starousedlíci a chalupáři z Horní Lipové nedají na Lesní bar a Václava Pavlíčka dopustit. Horší je to s místní omladinou.
Sotva dospělí výrostci bar poprvé vykradli loni o Velikonocích a nyní v zimě tam pořádají doslova raubířské nájezdy. „Posledních čtrnáct dnů sem chodí jako ke krmelci. Rozbijí pokladničku, vyberou peníze, odnesou pití, ale i vrcholové razítko,“ popisuje Pavlíček. Většinu mladých zlodějíčků zná a mohl by se postarat o jejich potrestání. On však zvolil jinou cestu. Věří, že i ty, co ho okrádají, „zlomí“ na svou stranu.
„Chodím za nimi na osobní návštěvu a přesvědčuji je. V dnešní době se jim přece nemůže vyplatit ukrást ve čtyřech lidech věci za tři stovky. Věřím, že brzy to sem nebudou chodit vykrádat, ale hlídat,“ doufá sedmačtyřicetiletý lesák.

Wysłany: 2017-02-22, 00:52

Wiem o tym doskonale, także obsługa pojawiła się z powodu złodziejstwa wielonarodowego. Ale - czy naprawdę wyobrażasz sobie funkcjonowanie takiego przybytku w RP?

Wysłany: 2017-02-22, 13:13

U nas mało prawdopodobne by coś dłużej przetrwało bez nadzoru, taka narodowa cecha-mix prymitywizmu z zawiścią.
Znajomy mojego taty ma w Gorcach chatkę, nad Nowym Targiem, dość blisko szlaku (byłem kiedyś, miejsce piękne na polanie z widokami). I ta chatka jest regularnie niszczona w różnym stopniu.
Z resztą u nas na każdym kroku widać, że jak jest już jakaś wiata to od razu pomazana napisami, wycinankami w ścianach, na ławach, syf pozostawiany po pobycie, flaszki, śmieci. To samo z bunkrami, łatwiej dostępnymi jaskiniami przy szlakach.

Kiedyś też na jednym z for czytałem relację gości którzy byli w górach za granicą (Ukraina albo Rumunia, nie pamiętam) i potrzebując opału na ognisko rozwalili drewnianą budę/schron. I to wszystko było w relacji na zdjęciach. Coś tam później tłumaczyli, że to nie tak itp no ale fakt jest faktem.

Wysłany: 2017-02-22, 13:30

a z tym schronem nie było to czasem w polskich Bieszczadach? Bo na tym forum kojarzę coś takiego...

Wysłany: 2017-02-22, 13:45

Plus działalność eksportowa - razem, Dzikusie, widzieliśmy w wiacie w Koprowej napis bydła z Pruszkowa. Poziom podobny do "pamiątki" po "uduchowionym" bydle na Kościelcu i po "kibicowskim" bydle na drodze do Morskiego Oka. Inne przykłady są jak legion.

Ale jakoś takoś jestem przekonany, że taka inicjatywa by jednak przetrwała. Tylko, że poza marchewką powinien też być kij - przykładowe obicie ryjów złodziejom, "malarzom", itd. Z opisem w mediach, zdjęciami i innymi tego typu atrakcjami.

Wysłany: 2017-02-22, 18:00

Buba lubi wszelkie wiaty i schrony, trza ją namówić by stworzyła kolejny cykl o bazgrzących te przybytki, np "Buraczane podpisy" albo "Ściany idiotów" :)

Możliwe, że w Bieszczadach choć mnie w pamięci utkwiły jakiś góry poza Polską. I było to dość dawno, zanim nasze forum powstało, na oko tak z 6 lat temu.

Wysłany: 2017-02-22, 21:32

trza ją namówić by stworzyła kolejny cykl o bazgrzących te przybytki

znów ma pisać o sobie? :lol