Małe Karpaty

Wysłany: 2016-09-05, 10:04   Małe Karpaty

Końcówka lata rozpieszcza pogodą. W ramach poznawania nowych miejsc pojechaliśmy odkrywać Małe Karpaty. Na mapie wygląda to jak nieciekawe, zalesione pagórki, o wysokości ponad 700 metrów. Na dodatek dość daleko od Polski, bo prawie pod samą Bratysławą. Jednak osobiście liczyłem, że może tam być fajnie, jak to zwykle na Słowacji.

Ponad 300 kilometrowa podróż minęła dość szybko, bo tym razem zdecydowaliśmy się skorzystać ze słowackiej autostrady. Winietę za równowartość jednego przejazdu w obie strony Kraków-Katowice zakupiłem przez internet. Można powiedzieć, że na Słowacji taniej... ale jak sobie człowiek uzmysłowi, że roczna winieta na Słowacji, kosztuje zaledwie 5x więcej, czyli dokładnie tyle ile 5 dni przejazdów Kraków-Katowice, to aż się słabo robi na te opłaty, które są u nas. W każdym razie, przed południem zajechaliśmy do Smolenic i załatwiliśmy kwatery w domkach kempingowych tuż pod samymi górami. Stamtąd robiliśmy wszystkie piesze wycieczki.

Pierwszego dnia poszliśmy na górkę Čierna skala (662). Najpierw sporo w dość płaskim terenie, po lesie i łąkach, a potem stromo go góry na skalisty szczyt.

Można powiedzieć, że zakochałem się w tych pagórkach od pierwszego wejrzenia.

Widok w stronę Smolenic.

Szlak prowadzi tylko kawałkiem skalnej grzędy, ale myśmy oczywiście poszli na dziko dalej.
Następnie zdobyliśmy bezszlakowy szczyt Veterlín (724) i z lekkim zdziwieniem znaleźliśmy na nim pamiątkową książkę wpisów, a w niej po kilka wpisów z każdego dnia, czyli chodzi tu całkiem sporo dzikich turystów. Następnie przeszliśmy dzikim grzbietem na Čelo. Widoczki mieliśmy takie:

Drugiego dnia zaczęliśmy od wyjścia na najwyższy szczyt Małych Karpat - Záruby (768).

Obejrzeliśmy ruiny zamku Ostrý Kameň (569)

Potem zeszliśmy na piwo do miejscowości Plavecký Mikuláš. Chcieliśmy tam coś zjeść, ale okazało się, że możemy dostać co najwyżej czipsy do piwa. Natomiast najprzyjemniejsza niespodzianka czekała nas na koniec dnia. Zdobyliśmy bezszlakowo nienazwany szczyt nad ta miejscowością (505). I słowo o zdobywaniu ma tu uzasadnienie, bo szliśmy dzielnie skalną granią, z małymi elementami wspinaczki, szukaniem drogi, sycąc oczy coraz to piękniejszymi widokami.

Kolejny dzień to wycieczka na najodleglejszą górkę - Vápenná (748). Najpierw długo szliśmy doliną, taką asfaltową cyklotrasą.

No a potem standardowo - stromy szczyt z pasem skałek. Ciekawostką było to, że spotkaliśmy tam chyba ze 20 psów. Taka psia góra.

Potem zeszliśmy na piwo do miejscowości Plavecké Podhradie i zwiedziliśmy całkiem okazałe ruiny zamku.

Na koniec zasuwaliśmy przez kolejne fajny pagórek Baborská (541), na którym dzień się skończył, a myśmy mieli jeszcze całkiem daleko do domu, tak że powrót wypadł z czołówkami, ale jak policzyłem trasę to wyszło ponad 40 km, więc nie ma się co dziwić.

Ostatniego dnia zwiedzamy najbliższa okolicę. Podchodzimy pod jaskinię Driny, ale nie wchodzimy, bo musielibyśmy się rozdzielić z powodu psa.

Zwiedzamy za to Smolenický zámok.

Robimy sobie jeszcze małe bezszlakowe wejście na Molpír (354).

Na koniec wreszcie jemy porządne jedzenie w knajpie pod jaskinią i wracamy do domu zmęczeni wyjazdem, ale bardzo usatysfakcjonowani :)

Więcej zdjęć pod linkiem: https://goo.gl/photos/9aaBF4aYC32sojEt8
Ostatnio zmieniony przez sprocket73 2016-09-05, 10:08, w całości zmieniany 1 raz

Wysłany: 2016-09-05, 10:13

Kilka lat temu znajomi wpadli na pomysł zdobycia Korony Gór Słowacji. Trochę tego jest :) Niestety z powodu poważnych spraw musieliśmy temat "zawiesić na kołku". No i jak na razie w Male Karpaty nie zawitaliśmy. Zdjęcia zachęcają do zwiedzenia.

Wysłany: 2016-09-05, 10:29

Motyl piękny, Ukochana i piesek jak zwykle grzecznie pozują do zdjęć, piękne tereny górskie z zamkiem i pałacem ;)
laynn już dołożył tę trasę do planów na rok przyszły ;) Ja też ;)

Wysłany: 2016-09-05, 10:48

Mają tych gór od groma... życia braknie, żeby wszędzie pojechać... ale trzeba się starać i jeździć ile się da ;)

ceper napisał/a:
laynn już dołożył tę trasę do planów

na pewno tak :D

Wysłany: 2016-09-05, 10:56

Mimo, że nie za wysokie te góry, to bardzo malownicze.

Wysłany: 2016-09-05, 11:00

ceper napisał/a:
laynn już dołożył tę trasę do planów na rok przyszły

na pewno tak

A to się panowie zdziwicie :P .
Nie dołożyłem tej trasy, ani tego pasma do planów. Słowackie góry, chcę poznać, więc i to pasmo.
Ale na pewno nie na przyszły rok. Jak zwykle ceper sobie dopowiada, doczytuje co chce. Tak jak i Rumuni nie dopisałem do konkretnego okresu :rol
Póki co poznałem najpiękniejszy kawałek Śląskiego B.
:P

Wysłany: 2016-09-05, 11:22

Jak zwykle ceper sobie dopowiada
Ceper sam nie był, a się mądrzy ;)

nie za wysokie te góry
Kiedyś jak planowałem jakiś wyjazd na Słowację, to głównie wysokością się sugerowałem, w sensie, że wszystko co ma mniej niż 1300 to nudny las. Zdanie zmieniłem jak zawitałem w Sulovskie Wierchy.

Wysłany: 2016-09-05, 11:35

Ja póki co chcę lepiej poznać te góry, które dopiero co poznałem. Jak dla mnie wysokość już nie jest najważniejsza, co właśnie walory widokowe.
Ceper się cały czas mądrzy, a wygooglować zdjęcia zagadki nie potrafi :D .

Wysłany: 2016-09-07, 21:41

Góry wydają się być odludne, wyciszone, czy tak faktycznie jest? W sensie ilości turystów na szlakach.

Wysłany: 2016-09-07, 22:32

Na Słowacji ogólnie jest mniej ludzi niż u nas. Tam nie było zupełnej pustki, ale tłoku również nie. Powiedziałbym, że w sam raz.

Wysłany: 2019-10-07, 06:48

Jako, że jeszcze żyjemy to się tam wybieramy w najbliższy weekend. Dziękujemy Ci za relację. Jak będzie inaczej to się zemścimy.

Wysłany: 2019-10-07, 07:04

Dziękujemy Ci za relację.
Macie i bierzcie z tego wszyscy. Udanego wyjazdu :)

Wysłany: 2019-10-07, 21:08

Piękne góry, a że niewysokie to co? Nie w tym rzecz. Krajobrazy typowo "słowackie", tzn. dużo lasów, ale jednocześnie spore przewyższenia i wychodnie skalne na szczytach. Słowo "słowackie" użyłem jako komplementu. Fajna wycieczka. A na Słowacji jest tyle gór do łażenia...

Wysłany: 2019-10-14, 11:31

Piękny wyjazd :)

Też spaliśmy w Smolenicach, w małym zajeździe. Zaruby, Ostry Kamień i jaskinia Driny. Wszystkim polecam.

Copyright © 2013 by Góry bez granic | All rights reserved | Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group - opowiadania