Zima w Beskidzie Małym

Wysłany: 2023-01-23, 07:49   Zima w Beskidzie Małym

Po słonecznej wycieczce w Góry Opawskie miała pojawić się zima, więc w niedzielę mimo braku słońca, ruszyliśmy na mały zimowy spacer po Beskidzie Małym.

Jadąc w góry słyszymy w radio grozą wiejące wiadomości o ataku zimy...śnieg pada...ostrzeżenia aby wszelkie spacery dobrze przemyśleć...jak my przeżyliśmy zimy za dzieciaka?
Śnieg w większej ilości pojawia się za Oświęcimiem gdy przecinamy Podgórze Wilamowickie , które odwiedziłem w październiku, ale droga robi się biała dopiero na samym krańcu wsi Rzyki. Auto zostawiamy przy przystanku, gdyż parking leśny jest zajęty, a prywatny zagrodzony (gdy będziemy wracać kilka aut na nim będzie parkować) i ruszamy czarnym szlakiem prowadzącym do schroniska PTTK Leskowiec.

Wokół wsi góry toną we mgle. W lesie im wyżej, tym śniegu jest coraz więcej. Przypudrowane na biało drzewa wyglądają pięknie:

Dodatkowe wchodzimy w tą mgłę, więc las zaczyna wyglądać tajemniczo.
Czarny szlak jest dość stromy, najgorszy jest początek podejścia, oraz fragment gdy mijamy odejście szlaku białych serduszek i właśnie wtedy zaczyna się dramat w kilku odsłonach.

Wpadam na pomysł rozrywki. Wymyślam, że kijkiem można "pomóc" drzewom zrzucając z nich śnieg, dzięki czemu pozbawione białego obciążenia gałęzie podnoszą się a my dzięki temu przyśpieszamy, mimo że każdemu drzewu trzeba pomóc.

Na widoki dziś się dziś nie nastawialiśmy, zresztą szlak wiedzie lasem, ale i tak jest ładnie:

O ile iglaki oblepione śniegiem wyglądają pięknie, to las rosnący na przełęczy Władysława Miodowicza prezentuje się tajemniczo:

Jest tu zimno, co widać na jednej z wielu kapliczek jakie mijamy:

Odpuszczamy wejście na szczyt Leskowca i kierujemy się do schroniska, które widzimy dopiero z kilku metrów, we mgle z soplami fajnie wygląda.

W schronisku jest ciepło, to miła odmiana po pobycie Pod Biskupią Kopą, obie sale są zajęte, choć gdy zamawiamy posiłki w między czasie zwalnia się stolik. Z miłych rzeczy to chyba tyle...
Jedzenie takie sobie - naleśniki i krokiet odgrzane w mikrofali, krokiet do barszczu czerwonego zamiast z mięsem, jest z serem, a sposób podgrzania nie dodaje mu smaku...do tego nie ma o takiej odmianie dania żadnej informacji.
Najsłabsze jednak jest oddzielenie części, jak to nazwano "hotelowej" od "gastronomicznej", co skutkuje po pierwsze wejściem przez taras do jadalni (wieje), po drugie toalety w schronisku są niedostępne dla odwiedzających, w zamian udostępniono obok tarasu kibelki w komórce - otwarte drzwi i zimno - dla kobiet zimą to rozwiązanie idealne!

Turystów jest bardzo dużo, więc po zjedzeniu szybko się zbieramy i ruszamy do auta, tym razem wybierając zejście szlakiem serduszkowym. Szybko zapominamy o schronisku i podziwiamy to co przyroda stworzyła dziś:

Jest pięknie mimo braku słońca, ja za takimi warunkami tęskniłem.
Gdy dochodzimy do przewodów elektrycznych, które uginają się od śniegu mijamy grupę turystów, wśród których znów idą białe wilki :) ...na podejściu kilka takich mijaliśmy, wpasowują się do takiej sytuacji jak ulał!

Robimy sobie zdjęcie:

humory już dopisują
i szlakiem:

schodzimy, w dół:

A na samym końcu zejście zaczyna sypać. Coraz mocniej, choć w drodze powrotnej są to grube płaty śniegu, co niestety oznacza, że niżej za długo on nie poleży...
Wycieczka krótka, ale treściwa. Widoków może nie było, ale było z klimatem.
Nie udało mi się pojechać w listopadzie gdy spadł pierwszy śnieg w górach, nie udało się w grudniu gdy pięknie góry zasypało, ale w końcu udało się dotrzeć i pokazać córze jak wygląda zima w górach.
I o dziwo mimo straszenia zimą - przeżyliśmy :D

Wysłany: 2023-01-23, 08:06

No proszę, a większość forum siedziała w weekend w domu woląc nie narażać ratowników.
Nie byliście na szczycie Leskowca? Uuu... jak tak można?

Wysłany: 2023-01-23, 08:18

Góra nie należy do przesadnie trudnych ;)

Widać, że miejsce popularne nawet zimą w taką pogodę, skoro piszesz o dużej ilości turystów. Ja w słoneczny październikowy dzień odpuściłem stanie w duuużej kolejce, widzę że niewiele straciłem.

Wysłany: 2023-01-23, 08:27

Uuu... jak tak można?

Moje dziewczyny jakoś mało romantyczne są, nie chciały oglądać widoków :D i na przełęczy powiedziały żadnych podejść :D
miejsce popularne nawet zimą w taką pogodę

No cóż, byłem tam trzy krotnie, zawsze turystów sporo, ale poprzednio żonie jedzenie smakowało, teraz jej krokiet obrzydził totalnie tą kuchnie :D

Wysłany: 2023-01-23, 09:39

E, jak byliśmy z Witkiem to mi sie kojarzy, że było prawie pusto... albo już pamięć mi szwankuje...?

Wysłany: 2023-01-23, 10:45

Jak weszliśmy było pusto, ale później też sala była pełna. Niemniej wtedy ludzi było najmniej, później z żoną i kolegą było dużo więcej osób.

Wysłany: 2023-01-23, 12:22

Góra nie należy do przesadnie trudnych

Mała Czantoria też nie, a była tam wczoraj wielka akcja ratunkowa ;)

Wysłany: 2023-01-23, 12:39

Góra nie należy do przesadnie trudnych

Mała Czantoria też nie, a była tam wczoraj wielka akcja ratunkowa ;)

Gdzieś widziałem foty ... Czantoria jest jak Grojec, nie wiadomo kiedy zaatakuje :lol

Ja mam z Leskowcem różne mieszane wspomnienia, raz tam spaliśmy po katorżniczym przejściu w deszczu, błocie i zapadając się po kolana w mokrym śniegu ... pamiętam że w pokojach nie było gniazdek i średnio ciepło ...
Jedzenie kojarzę raczej dobrze, widokowo też nie ma co narzekać ...
Ale weekendy w tamtych stronach rządzą się swoimi prawami.
Ten szlak serduszek chyba mam gdzieś zapisany, bo coś oglądałem i wydał mi się fajny, jest fajny ?

Edit.
A nie, teraz widzę że to nie ten szalk, tylko od strony Świnnej.
Ostatnio zmieniony przez Adrian 2023-01-23, 12:43, w całości zmieniany 1 raz

Wysłany: 2023-01-23, 15:21

Szlak serduszek jest widokowy pod samym schroniskiem:

(Znowu z telefonu nie mogę dodać zdjęcia).

opawski1

Dołączył: 21 Lut 2016
Skąd: Prudnik
Wysłany: 2023-01-23, 17:42

no ładna zima, podobna jak u mnie ;) Schodziłem tym szlakiem w maju ze swoją grupę z PTTK. Miałem wczoraj iść na Kopę, miałem propozycję od 2 ekip... chyba wystraszyli się zimy, bo obie zrezygnowały... Czy to wina tych "strasznych" komunikatów mediów o ataku zimy w styczniu... nie wiem. Samemu mi się ostatecznie nie chciało i pokręciłem się jedynie po okolicy kilka km, też nic nie widziałem bo mgła, tylko śnieg, ale ładnie :)

a co do schroniska na Leskowcu to mam mieszane uczucia. Spałem tam raz, podczas przejścia MSB w długi weekend sierpniowy 2019 r. Schronisko było totalnie puste, bo byliśmy jedynymi gośćmi, wtedy złapałem odczucie, że to mało popularne miejsce. Było też zimno w pokojach, woda pod prysznicami też zimna. Za to jedzenie mieli dobre. Potem schronisko odwiedzałem jeszcze dwa razy, raz w upalny dzień w środku tygodnia, więc było spokojnie, raz w majową sobotę, wtedy wokół schroniska było dość tłumnie, ale w samym schronisku osób niewiele. Pamiętam jadłem tam naleśniki (dobre) i piwo... tyle, że wszystko podawali w plastikach... No i ten podział na strefę noclegową i gastronomiczną, w sali przegrodzoną krzesłami, bez sensu... to chyba zostało po zasadach covidowych, bo wcześniej tego tam nie było.
Swoją drogą my mamy specjalny dział na forum o opiniach z pobytu w schroniskach, ostatnio coś jednak upadł. Może go wskrzesić? ;)
MOJA STRONA O GÓRACH OPAWSKICH: http://www.goryopawskie.eu/

Wysłany: 2023-01-23, 18:01

Kolejny "atak" zimy, a ta znów nie rozpieszcza nas pogodą, czyli miksem śniegu i błękitnego nieba. Dobrze, że przysypane drzewa tworzą klimat. Ciekawe, że mimo takich sobie prognoz w schronisku dużo ludzi. Widać, że wielu chce się wychodzić w taką aurę, co generalnie podziwiam :)

Wysłany: 2023-01-23, 18:41

tyle, że wszystko podawali w plastikach

Dalej wszystko w jednorazowych naczyniach podają. Jedzenie podczas wcześniejszych wizyt było smaczne, krokiet sam jadłem.
Co do opinii, bez noclegu opinia nie będzie pełną, choć opinie, Twoja i Adriana o zimnie w pokoju nie zachęcają. Pamiętam też Twoja pozytywną ocenę gdy spaliście podczas przejścia MSB i byłem mocno zaskoczony, oraz stąd zapewne takie a nie inne odczucie.
Widać, że wielu chce się wychodzić w taką aurę, co generalnie podziwiam

Ja naprawdę chyba bardziej się z niej cieszyłem, niż ze słońca. Choć chciałbym trafić jeszcze na takie warunki jak ekipa na Magurce W. w grudniu miała :)

Wysłany: 2023-01-24, 20:57

Nie byłam nigdy na Leskowcu i chyba ta relacja mnie nie zachęciła, bo nie lubie ani krokietow z serem ani zimnych kibli ;)

A skadinad w obecnych czasach chyba ciezko domniemywac o zapełnieniu szlaków i schronisk, bo skoro w taką pizgawicę tam był tłum a w długi weekend sierpniowy pusto - to ja z szoku wyjść nie moge!
"ujrzałam kiedyś o świcie dwie drogi, wybrałam ta mniej uczęszczaną. Cała reszta jest wynikiem tego, że ją wybrałam"

na wiecznych wagarach od życia..
Ostatnio zmieniony przez buba 2023-01-24, 20:58, w całości zmieniany 1 raz

Wysłany: 2023-01-24, 23:53

Na Leskowiec koniecznie musisz się wybrać, aby wejść na Groń Jana Pawła II, świetego!

Wysłany: 2023-01-25, 08:58

Buba, ale Jaśkową Arkę to powinnaś zobaczyć, takie coś mocno w Twoim stylu.