Bajkowa Maciejowa

Wysłany: 2021-01-28, 19:04   Bajkowa Maciejowa

Zmiany klimatyczne spowodowały, że prawdziwa "porządna" zima jest rzadkością w niższych partiach polskich gór, o niżej położonych terenach nawet nie wspominając.

W styczniu 2021 musiała zaatakować "Bestia ze Wschodu", żeby w Krakowie spadł i utrzymał się śnieg, co się nie zdarzyło od kilku lat. To, co kiedyś było normalnością, czyli ujemne temperatury i duże opady śniegu, teraz staje się wydarzeniem, które dostaje własne nazwy niczym tropikalne huragany. Przez kilka wcześniejszych dni sypie śnieg, widoki z kamer internetowych w górach są obiecujące, nawet w Krakowie jest biało. Umawiamy się na rodzinny wyjazd w niedzielę w pięć osób. Chcemy iść na Maciejową czerwonym szlakiem z Rabki. Ma być ładnie, śnieżnie i bardzo zimno.

Niestety w niedzielny poranek dostaję wiadomość, że rodzinka z różnych względów rezygnuje. Jadę sam. Rano na Zakopiance cały czas sypie śnieg, trzeba jechać ostrożniej. Zakopianka jest jako tako odśnieżona, gdy w Skomielnej Białej skręcam na lokalną drogę, to robi się naprawdę biało. Biała droga, białe chodniki, biały śnieg cały czas prószy. Wjeżdżam w krainę zimy i przydrożnych zasp.

Rabka-Zdrój wita mnie śnieżną scenerią charakterystyczną raczej dla Rysianki czy Turbacza. Nieźle sypnęło. Parkuję przy kościele św. Teresy, mniejszy parking przy kinie Śnieżka jest cały zasypany. Wychodzę z auta i wita mnie uderzenie zimna. Ale fajnie! Śnieg cały czas prószy. Idę ulicą Nowy Świat. Piękna tu ta zima. W Parku Zdrojowym zwały śniegu.

Czerwony szlak wiedzie następnie ulicami Dietla i Gorczańską. Słońce powoli przebija się przez chmury i oświetla świeży puch, nadal cały czas prószy. Niezła kombinacja – świecące słońce i płatki śniegu w powietrzu.

Za ulicą Gorczańską szlak wychodzi na łąki. Pani wyprowadza pieska, szlak jest pięknie przetarty pomimo obfitych opadów, nie trzeba się przedzierać przez śnieg. Rozglądam się dookoła, bajkowo jest. Rabka jest słynna jako dziecięce uzdrowisko (z tym smogiem?), więc ta bajkowość tutaj fajnie się łączy z miejscem.

Zaczynają się pojawiać kolejni turyści – prawdziwa inwazja jabłuszkowców. Spotykam też kilku biegaczy. Póki co, wszyscy mnie mijają, bo mi się wcale nie spieszy, zbyt wiele się dzieje dookoła. Ten krótki odcinek szlaku, od ostatniego domu do wejścia w las, jest fascynujący. Jak to szło? „Lubię chodzić sam na wycieczki, bo nikt mnie nie pogania, mogę się wyciszyć i w spokoju strzelać fotki”. Dzięki Adrianie za to zdanie.

widok na Szumiącą

Grzebień

Krzywoń

Rabka-Zdrój

Szumiąca

Mniej więcej na wysokości góry Tatarów szlak znika w lesie. Powoli odrabiam straty do wędrujących coraz wolniej jabłuszkowców.

Mijam niewielki wierzchołek Maciejowej, za nim znajduje się Polana Przysłop i bacówka PTTK na Maciejowej. Jest bajkowo, powtórzę.

Zanim dojdę do bacówki i zasiądę do jedzenia, oczywiście sesja foto. Luboń Wielki skryty jest w chmurach, nie widać Tatr, jest bardzo zimno, ale zimowe otoczenie bacówki rekompensuje wszystko.

Dla zrobienia następnych zdjęć wchodzę w dziewiczy puch. Zapadam się po uda, ale nie jest daleko od ścieżki. Warto było.

Teraz do bacówki.

Bacówka jest nieduża, kameralna, cieszy się dobrą opinią. Z uwagi na ograniczenia epidemiczne bufet jedynie na wynos. Przy schronisku jest rozpalone ognisko, można nabyć zestaw ogniskowy (kiełbasa, chleb, keczup, musztarda) i samodzielnie upiec kiełbaskę. Fajny pomysł. Ja zadowalam się gotowym jedzeniem, dobrym i gorącym (to ważne) żurkiem z jajkiem i kiełbasą. Do popicia zamawiam grzane piwo z goździkami i pomarańczą. Mam taką zasadę, że nie pijam alkoholu na szlaku, ale w taki mroźny dzień robię sobie wyjątek. Zamówione gorące dania okazują się być bardzo dobrym wyborem, bo od siedzenia na ławie na schroniskowym tarasie robi się momentalnie bardzo zimno, muszę ubrać wszystko co mam. Poprawiam jeszcze szarlotką na deser. Rozmawiam ze spotkaną parą turystów, pani zamawia racuchy: trzy wielkie placki posypane cukrem pudrem i posmarowane obficie konfiturą. Wyglądają i pachną bardzo smakowicie, ale niestety już ich nie zmieszczę. Kuchnię schroniskową mogę polecić.

Jest za zimno, żeby długo siedzieć przy schronisku i podziwiać zimowe pejzaże, wracam do Rabki. W czasie mojego biesiadowania na schroniskowym tarasie niebo zasnuwa się chmurami. Zejście czerwonym szlakiem praktycznie bez historii, jedynie tuż przed wejściem pomiędzy rabczańskie domy na zachodniej stronie nieba pojawiają się na chwilę interesujące prześwity.

Schodząc ulicą Polną mijam dom, z którego komina unosi się dym o wściekle żółtym kolorze. Co oni tam palą?

Przed powrotem do Krakowa idę jeszcze na krótki spacer po Parku Zdrojowym. Pięknie tu jest w zimowej scenerii. Mija mnie kilku narciarzy na biegówkach, tata na górskim rowerze ciągnie syna na sankach.

Idę do kawiarni Parkowej na kawę. Kawiarnia serwuje tylko na wynos. Robię sobie zdjęcie na tarasie, nawet nie wiedziałem, że jestem taki rumiany od mrozu.

Wracając na parking pod kościołem oglądam jeszcze raz Rabkę w zimowej szacie.

Mimo krótkiej trasy jestem syty wrażeń z tego dnia. Przez zmiany klimatyczne zima w takich miejscach staje się dobrem rzadkim, trzeba jak najczęściej wykorzystywać okazje na takie wycieczki. Rok temu byłem w maju na wycieczce na Grzebień oraz Potaczkową w okolicach Rabki i po spacerze na Maciejową muszę powiedzieć, że rabczańskie pagórki to przepiękne tereny. Czuję, że jeszcze tu zajrzę w tym roku.

Wysłany: 2021-01-28, 19:29

Przypomnij mi proszę, co ja kurwa robiłem tego dnia że nie pojechałem na tą wycieczkę!
Wiedziałem że było fajnie, bo posłałeś migawki, ale ze aż tak ... :(
A to "moje" zdanie po prostu jest prawdą i bardzo często się sprawdza :D
Zajefajna zima!

Wysłany: 2021-01-28, 19:42

Widać, że musiało było zimno :-) Ale i taka też ma być zima.

Wysłany: 2021-01-28, 19:48

Piękna zima, rzeczywiście bajkowa, najprzyjemniej w okolicach schroniska. Bycie rannym ptaszkiem popłaca, bo miałeś piękną pogodę, potem się zapaskudziło aż do popołudnia.
Ale wynagrodziło wieczorem, bo to ten dzień, gdy trafił nam się piękny zachód słońca w okolicach Turbacza. Więc coś za coś.
Zastanawiam się, czy są jeszcze szanse na takie ilości śniegu. Kapitalnie to wygląda.

Wysłany: 2021-01-28, 21:49

Kilka lat temu, kilkanaście przy sporym (bo prawie 18 na minusie), szedłem tym szlakiem na Turbacz. Oj pięknie tam było, teraz podobnie. Fajna wycieczka!

Wysłany: 2021-01-28, 22:19

Ty chodzisz czasem w góry przy złej pogodzie?

nes_ska

Dołączyła: 09 Paź 2013
Skąd: Brzesko
Wysłany: 2021-01-28, 22:35

A ja musiałam zacisnąć zęby i iść na rodzinny obiad urodzinowy...

Piękne zdjęcia... ;)
Jestem tu gdzie stoję, ale jeśli się ruszę, to mogę się zgubić.

Wysłany: 2021-01-29, 12:06

"A my ostatecznie w domu, po obiedzie na spacer idziemy."

Wiolcia napisał/a:

Czyli Turbacz w ten sam dzień, co Maciejowa.
Na razie zima trzyma, sypie nadal, góry są zawalone śniegiem.

Nie ciągnie mnie tym szlakiem na Turbacz, za Maciejową robi się nudno, choć zimowy las może być wartością samą w sobie.

Ty chodzisz czasem w góry przy złej pogodzie?

Staram się tego nie robić, przeważnie się udaje.

nes_ska napisał/a:
A ja musiałam zacisnąć zęby i iść na rodzinny obiad urodzinowy...

Ja właśnie dlatego rok temu oznajmiłem, że nie robię sobie swoich imprez urodzinowo-imieninowych, bo wolę w góry jechać, a mam urodziny 12 stycznia, a imieniny 20 stycznia. Rok temu fundnąłem sobie w urodziny wycieczkę na Pilsko.

Wysłany: 2021-01-29, 13:14

Zima ładna prawie jak wczoraj na agro. Plusy ujemne to ciut mniej śniegu, minusy dodatnie to dzięki teściowej obżarstwo (naleśniki z konfiturą) i alkoholizm (saska węgierska z nutą kawy i brandy). Warto jechać w góry czy do teściowej - oto jest pytanie. :rol

Wysłany: 2021-01-29, 13:19

"A my ostatecznie w domu, po obiedzie na spacer idziemy."