Złota czeska jesień

Wysłany: 2019-10-22, 18:35   Złota czeska jesień

Coś nam się w tych Czechach spodobało, że trzeba było wrócić. Tym razem w góry, rozruszać kości i nabrać zakwasów. Piękna pogoda (choć dzień krótki) sprzyjała jeszcze biwakowi pod namiotem, więc w sobotni poranek ruszamy w liczbie czworga znów w stronę Beskidu Morawsko-Śląskiego . Beskidzkie lasy rozognione barwami cudownej jesieni, poranne słońce wydobywa z każdego listka płomienie a każde drzewo mijane po drodze to feeria barw. Trzeba wręcz mrużyć oczy patrząc na nie.
Mijamy Třinec z olbrzymim, posępnym industrialem największej w Czechach huty żelaza (z XIX wieku) i już mamy przed nosem, a raczej szybą Transformersa, cel naszej dzisiejszej wycieczki – Ostry (1044 m npm) wznoszący się wybitną piramidą pośród pozostałych gór.
Docieramy do miejscowości Košařiska (obec Milikov) i pozostawiamy samochód na parkingu niedaleko Urzędu Gminy. Wygodną, szeroką drogą prowadzącą do położonych na stokach Wielkiej Kikuli domów i chałup letniskowych, wychodzimy na grzbiecik teoretycznie szlakiem o nazwie „Śladami szałaśnictwa”. Stoi tu wiele starych, drewnianych domów, malowniczo wkomponowanych w śródleśne łąki, pastwiska i polany, z widokiem na Beskid.

Skoro pastwiska, muszą być i użytkownicy…

Obszczekują nas również lokalne burki – te strzegące zagród z trzodą i te trochę bardziej kanapowe…

Na zmurszałych pniach bukiety opieniek. Nie przeszłabym obok obojętnie, więc zabieram chociaż 1/3 tego, co mijam, bardziej ze względów praktycznych, bo panowie już mi daleko uciekli a czas ucieka, nie zamierzam potem gnać z wywalonym ozorem, tylko cieszyć się w spokoju tym urokliwym dniem i nieznanym dotąd szlakiem. Tym bardziej, że na takie dni złotej jesieni czekam z utęsknieniem cały rok. Pod butami szeleszczą liście...

Wychodzimy na malownicze siodło Pod Ostrým, gdzie stoi taki oto szałas. Wewnątrz stoły i ława, obok palenisko. Przed nami kopuła Ostrego, szlaki jednak go omijają ze względu na Rezerwat przyrody Čerňavina ( Přírodní rezervace Čerňavina) chroniący głównie stanowisko prawie 180-letniej buczyny karpackiej. Wkraczamy na szlak żółty i pomału, wygodną, szeroką drogą kulamy się ku schronisku. Więcej tu ludzi, bowiem dołączają tu szlaki z innych kierunków, pozostali schodzą od chaty.

Przy schronisku kilkadziesiąt osób i kilkanaście psów różnorakiej rasy i gabarytu. Podoba mi się w Czechach to, że psiaki mają wstęp wszędzie – i do schroniska, i do pubów, i na ruiny zamków. Samo schronisko dość przytulne. Nie można sobie odmówić radegasta, coś przekąsić i chwilkę odetchnąć. W końcu jesteśmy tu dziś dla przyjemności…

Horská chata Ostrý

Po krótkim popasie zmieniamy kolor szlaku i kierujemy się bardziej na południe – w stronę Kalužného. Przyjemnie się wędruje niezbyt wymagającym szlakiem, pogoda jest idealna, choć na przełączkach śródgórskich od głębokich dolin uderza w głowę silny wiatr. Niebo robi się też jakieś posępne, na szczęście tylko na chwilę. Mijamy leśny magazyn wysokiego składu…

Aby powrócić do auta, trzeba wykonać pętelkę. Ze względu na pewne ograniczenia pokontuzyjne, rezygnujemy z podejścia na Kozubovą i skręcamy na szlak niebieski prowadzący do Košařisk Hradkova. Przed nami otwiera się widok na dolinę potoku Kopytna, na zachodzące za siebie strome stoki górskie w kolorach miedzi, czerwieni, złota i ciemnej zieleni iglaków.

Są i wychodnie skalne.

Zataczamy kółeczko i lądujemy na mostku w Hradkovej. Tu Darkowi udaje się złapać stopa, dzięki czemu może przyprowadzić samochód z parkingu i można realizować dalszy plan, czyli dotarcie na biwak. Niestety Czesi zabraniają nocowania na dziko a tym bardziej palenia gdziekolwiek ognisk, a to niestety stanowi nieodłączny element naszego ubytovania w górach, zmuszeni zatem jesteśmy na nocleg wracać na polską stronę. Mówi się trudno i zawraca w znane i lubiane, sprawdzone miejsce biwakowe (nie powiem gdzie :P ) z wiatkami, zapasem drewna i świętym spokojem. Kiełbaski, udka z kurczaka i zupa pomidorowa z ogniska i od razu człowiek czuje się lepiej. Sen przychodzi lekko…

Niedzielny poranek. W dolinie wilgotny cień. Zmarznięty nos i dłonie. Walka o ogień, kawa, jajecznica, kiełbaski, kawa, bekon z rusztu, jeszcze raz kawa i zawijanie obozu. Słońce nieśmiało oblizuje wierchy drzew ale od potoku toczącego swe wody zaraz przy obozowisku bije chłód. Dopiero kilka kilometrów dalej, gdzie dolina się rozszerza, w słońcu przyjemne ciepło poranka.
Dzisiejszy plan nie jest zbyt ambitny, jeśli chodzi o długość trasy, ale za to jeśli idzie o nachylenie trasy – owszem. Docieramy do miejscowości Nýdek, Hluchová-Kolibiska, dokładnie naprzeciwko pasma, którym szliśmy wczoraj. Cel na dziś to Stożek. Tak rekreacyjnie :P
Same Kolibiska to właściwie osada chat letniskowych plus nieczynny bufet i równie nieczynne schronisko-restauracja. Zaraz za chatami szlak robi się pionowy i kamienisty. Zdobywamy szybko słuszną wysokość na dość krótkim odcinku, sapiemy jak pociąg. Dobra zaprawa jak na zastane mięśnie. Zza złotego lasu wystaje już piramida Stożka.

Ludzi niezbyt wielu. Im bliżej Małego Stożka, tym bardziej płasko się robi. Wychodzimy na graniczny szlak i… Jeszcze kilka lat temu stało tutaj kilka chałup na krzyż a dziś – asfalt, samochody, knajpy, pensjonaty, wyciągi, chuje muje, byleby tylko zepsuć te góry. Pełna komercha dla pseudoturystów. Żal patrzeć. Idziemy więc dalej. Ze szczytu dobiegają jakieś śpiewy, zwala się na szlak czeska wycieczka, przybywa też oczywiście narodów. Każdy chce wykorzystać piękną pogodę, jasna rzecz. Z naszej lewej Równica, Orłowa, Skrzyczne, daleka Babia Góra i całe pozostałe towarzystwo aż po nieśmiało wyglądające spomiędzy niskich chmurek Tatry.

Schronisko na Stożku – najstarsze nieprzerwanie działające polskie schronisko w Beskidach – życzy sobie 10 zł za piwo, zatem dobrym posunięciem było zabranie ze sobą puszki radlera :P Zimny wiatr, szybka przekąska, pamiątkowe zdjęcie flagi i zawijamy się z tego dzikiego tłumu.

Zejście nie należy do najprzyjemniejszych (momentami),pod kobiercem ze śliskich liści czają się kamienie i korzenie, na których nieźle można wywinąć orła, na szczęście ten odcinek jest krótki. Z przełączki pod Małym Stożkiem skręcamy w leśną, bezszlakową drogę, by nie powtarzać trasy. Nieco zarośnięta ścieżka, kilka powalonych drzew, znów opieńki, strome zbocze poniżej i osty wplątujące się w sznurowadła. Taki chaszczing można uprawiać  Ogólnie przyjemna ścieżka, wyprowadza nas po wytraceniu wysokości wprost na parking, gdzie odpoczywa nasz Transformers.
Niestety czas na powrót. Plusem jest to, że te okolice leżą tak blisko nas, że w każdej chwili można wyskoczyć do sąsiadów. Tak więc, to z pewnością nie ostatnia nasza wycieczka w ten rejon.
Chętnych zapraszam do obejrzenia filmiku.

Wysłany: 2019-10-22, 18:44

Fajne kolory drzew. Jesień to jest to!

Izabela

Dołączyła: 26 Lip 2019
Wysłany: 2019-10-22, 18:49

Bardzo lubię Beskid Morawsko-Śląski. Zawsze chętnie odwiedzamy tamte rejony.
Zdjęcie z szałasem wymiata !

Wysłany: 2019-10-22, 18:54

Jesień to jest to,dokładnie. Było magicznie tak bardzo,że nawet zdjęć nie trzeba było obrabiać :)
Izabela 16 napisał/a:
Bardzo lubię Beskid Morawsko-Śląski. Zawsze chętnie odwiedzamy tamte rejony.

To jest powód do spotkania ;) Pewnie tam jeszcze uderzymy.
Zdjęcie z szałasem wymiata !

Dziękuję, było tam uroczo.

Wysłany: 2019-10-22, 19:07

Mnie również się bardzo podoba zdjęcie siodła z szałasem.
Fajny weekend, co tu wiele mówić.

Izabela

Dołączyła: 26 Lip 2019
Wysłany: 2019-10-22, 19:09

My natrafiliśmy w Morawsko-Śląskim na wiatę w środku lasu z kontaktem.
Zdjęcie na pamiątkę musiało być :D

Wysłany: 2019-10-22, 19:11

Tytułem wstępu - ogólny przebieg tras według opisu w interpretacji cepra:
sobota - 17km, podejść 570m, https://mapy.cz/s/kogatabovu
niedziela - 6km, podejść 450m, https://mapy.cz/s/fobomepese :? :? :?

Na pierwszym i ostatnim zdjęciu dostrzegam u Darka smutek, bo byliście blisko, a mieliśmy z Adrianem dodatkowe kiełbaski, pieczywo i dobry humor, którymi z radością byśmy się podzielili. Byłoby fajniej także dla forum, gdyby zamiast ze sobą walczyć i pisać mniej przyjemne teksty, złe siły skupić na synergii dobra? Mogę odprawić egzorcyzmy.

Co tu dużo pisać - mieliśmy chyba fajniejszą jesień w ten weekend.

Edit: dlaczego nie poszliście na Cieślar i Filipkę podczas powrotu?
Ostatnio zmieniony przez ceper 2019-10-22, 19:14, w całości zmieniany 1 raz

Wysłany: 2019-10-22, 19:21

Gdzie ten filmik ...? Obejrzał bym :)
Fajnie się ogląda miejsca w których było się już kilka razy, traktuje się je prawie jak "swoje".
Oj lubimy, lubimy sąsiedni Beskid. Inny świat, po czaskiej stronie, inny sposób bycia, większy luz i kofola 😉
Jesień pięknie się zaprezentowała.

Wysłany: 2019-10-22, 19:25

Adrianie! Kofolę ostatnio w aldiku rzucili za 6 zeta. Targałem dzielnie do domu kilka sztuk. Nie trzeba jechać za granicę.
Ale co będę dużo gadać, myśmy szli na tą okropną Czantorię i też, pustki praktycznie. Luz i sielanka. Za to na naszej stronie.... No panie, zlituj się..
Jeszcze niech na Tule postawią budę z hotdogami to już w ogóle nie będzie gdzie łazić.

Wysłany: 2019-10-22, 19:30

Czesi mają dokładnie te same przepisy co Polacy, trzeba było poszukać za granicą jakiegoś szałasu, jeśli nie chcieliście spać w namiocie

vidraru napisał/a:
szlakiem o nazwie „Śladami szałaśnictwa”.

przeczytałem "śladami szaleństwa" :lol

Wysłany: 2019-10-22, 19:39

Adrian 17 napisał/a:
Gdzie ten filmik ...? Obejrzał bym

Za 20min na Yt,poślemy linka :)

Szukaliśmy. Wszędzie zakaz palenia ognia w odwiedzonych wiatach a to nie biwak bez ognia. Nawet na Trójstyku zburzyli palenisko ciule.
"śladami szaleństwa"

Poniekąd... :P :P
Ostatnio zmieniony przez vidraru 2019-10-22, 19:40, w całości zmieniany 1 raz

Wysłany: 2019-10-22, 19:41

vidraru napisał/a:

ooo! To dziwne. Chodząc np. po Jesionikach to niemal przy każdej wiacie jest miejsce na ognisko i bez zakazu...

A na trójstyku zburzyli wszystkie paleniska? Bo tam były chyba dwa co najmniej, my zawsze paliliśmy po słowackiej stronie.
Ostatnio zmieniony przez Pudelek 2019-10-22, 19:43, w całości zmieniany 1 raz

FasolaNaSzlaku

Dołączył: 12 Maj 2019
Wysłany: 2019-10-22, 19:42

Następnym razem musicie skorzystać z mojego "cynku" po naszej stronie ... jeśli chodzi o namioty :)
Tam by nawet była dobra miejscówka na imprezę forumową . Darmowa w pełni legalna na grillowo-namiotowa :)

darkheush
Beerwalker

Dołączył: 07 Lip 2013
Wysłany: 2019-10-22, 19:45

Dodatkowo byliśmy uwiązani autem, a każda asfaltówka, którą teoretycznie można by dojechać do jakiejś wiaty kończyła się zakazem wjazdu ok 2 km przed tąże wiatą.

Wysłany: 2019-10-22, 19:46

Dobrze wiedzieć. Na sedlu pod Ostrym było palenisko,ale byliśmy na lekko a cały szpej w aucie.
A na trójstyku zburzyli wszystkie paleniska?

Tak i wisi dupno kartka z napisem żeby nie jarać ognia pod karą grzywny.
FasolaNaSzlaku napisał/a:
Następnym razem musicie skorzystać z mojego "cynku"

Oczywiście :) !!!
Darmowa w pełni legalna na grillowo-namiotowa :)

No i to się chwali.

Copyright © 2013 by Góry bez granic | All rights reserved | Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group - mangi