Forum FAQ Szukaj Użytkownicy Rejestracja Statystyki Profil Zaloguj Albumy Kontakt

Poprzedni temat «» Następny temat

Muzeum Lotnictwa w Krakowie

Autor Wiadomość
Dobromił 


Dołączył: 09 Lip 2013
Posty: 14325
Wysłany: 2018-05-09, 10:33   Muzeum Lotnictwa w Krakowie

Dzień dobry.

W ramach dnia wolnego od pracy udałem się 4 maja do Krakowa co by zwiedzić Muzeum Lotnictwa Polskiego ( Kraków, al. Jana Pawła II 39 - fajny dojazd tramwajem linii nr 4 z okolic dworca głównego - 11 minut jazdy ).

Byłem tam z sześć lat temu, wredna pogoda była, ekspozycja inna - czas ponownie rzucić okiem.

Tego dnia pogoda była sprzyjająca człekowi.

Co by nie biegać od eksponatu do eksponatu to podzieliłem wycieczkę na kilka części.

II światowa i okolice.




Silnik PZL Pegaz XX ( na licencji brytyjskiej ) - napędzał liniowe PZL - 37 B Łoś oraz prototypowe PZL - 46 Sum. Ten egzemplarz robił za "wystawowy", przetrwał wojnę w USA - a.





Samolot szkolno - treningowy PWS - 26.

Przetrwał wojnę, używany w Luftwaffe. Odnaleziony w 45 w pobliżu Poznania. Od 1954 roku robi za dziada muzealnego.




Polikarpow Po-2LNB - wersja bombowa samolotu "do wszystkiego".

Tenże egzemplarz został wyprodukowany w 1944 roku, służył w 2. Pułku Nocnych Bombowców „Kraków”.

Za nim wyłania się z mroku Avia B.33 czyli licencyjny Ił - 10 ( potomek w linii prostej Iła - 2m3 ).



Z tyłu, po prawek wyłania się bombowiec Tu - 2




Samolot transportowy Lisunow Li-2 - licencyjny DC-3. Samoloty tego typu ( jakiejkolwiek produkcji ) "przetransportowały" pół II wojny światowej.

Egzemplarz pochodzi z 1943 roku. W Muzeum pracuje od 1984 roku.




Obok Li - 2 stoi "konkurent" z drugiej strony frontu - Junkers Ju 52/3m g14e, a dokładniej powojenna wersja wyprodukowana we Francji - Amiot AAC.1 Toucan ( rok produkcji 1946 ). W Muzeum jest pomalowany w barwy eskadry transportowej 1/KGrzbV 9 z czasów frontu wschodniego 1942 r. Ciotka Ju prezentuję się godnie.







Bf - 109G-6.
Wyprodukowany w maju 1944, "karierę" zakończył w ... maju 1944, dokładnie 28 - w trakcie lotu szkolnego zanurkował w jeziorze Trzebuń. Wydobyty w 2010, wyremontowany stoi w pierwszej hali Muzeum.




Supermarine Spitfire LF Mk.XVIE

Chyba najbardziej znany angielski samolot z czasów II światowej ( wielbicieli Lancasterów i Mosquito proszę o ciszę ;) ) . Egzemplarz z 1944 roku, służył w RCAF. Tutaj jest w barwach 308. Krakowskiego Dywizjonu Myśliwskiego.

Tak w ramach ciekawostki - dzień przed Muzeum oglądałem w telewizornii film Bitwa o Anglię. TEN egzemplarz "grał" w nim.




"Koledzy" z powietrza ;) walki.

Czas na Zimną Wojnę - samoloty Nato i okolic.




Dassault Mirage 5 BA

Dzieło myśli francuskiej w barwach Belgii.




Od lewej :

- Ling Temco Vought A-7P Corsair II w barwach Portugalii,
- Republic F-84F Thunderstreak w barwach Belgii,
- Dassault Mirage 5 BA w barwach Belgii.




Samolot myśliwsko - bombowy Republic F-84F Thunderstreak w barwach Belgii.




Hawker Siddeley Harrier GR.3 - samolot szturmowy pionowego startu i lądowania ( jeden z nielicznych w skali świata tej możliwości; ZSRR używał Jak - 36 i Jak - 38 )

Egzemplarz z 1971 roku, zasłużony dla RAF - brał udział w Wojnie o Falklandy.




Od lewej :
- Hawker Siddeley Harrier GR.3;
- SEPECAT Jaguar GR.1 , francusko - brytyjski samolot szturmowy, egzemplarz z 1974 roku, służył w RAF;
- Ling Temco Vought A-7P Corsair II w barwach Portugalii







Northrop F-5E Tiger II w barwach Wietnamu Południowego. Lekki samolot myśliwski. Posiadany egzemplarz był w latach 70 testowany w Polsce, "podarowany" przez Wietnam.




Cessna A-37B Dragonfly w barwach 520. Dywizjonu Myśliwskiego 74. Skrzydła Taktycznego 4. Dywizji Powietrznej Wietnamskich Sił Powietrznych. Samolot szturmowy uzyskany tak jak F-5.




CF-104, kanadyjska produkcja samolotu Lockheed F-104 Starfighter zwanego ... "Owdawiacz". Chyba największa w historii ilość wypadków pośród używanych liniowo samolotów odrzutowych.










Republic F-105D Thunderchief samolot myśliwsko - bombowy.

Prezentowany egzemplarz o numerze seryjnym 59-1822, jest jednym z najsłynniejszych F-105D biorących udział w wojnie w Wietnamie. W 1970 r. należał do 355 Tactical Fighter Wing, stacjonującego w Takhli. Jego pilotem był Amerykanin polskiego pochodzenia, major Donald Kutyna, który nadał mu nazwę indywidualną The Polish Glider, czyli Polski Szybowiec.




Od lewej:
- CF-104;
- SAAB J 35J Draken;
- SAAB AJSF 37 Viggen

czyli Szwedzi w Krakowie.

Oba egzemplarze do Muzeum dotarły o "własnych siłach".

Ten biały osobnik z tyłu to Iljuszyn Ił-14S z ... 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego.






De Havilland DH.112 Sea Venom , morski samolot myśliwsko - bombowy.

Muzealny egzemplarz XG613 przez cały okres swojej służby był wykorzystywany do prób w locie – najpierw od 1956 r. przez zakłady De Havillanda, potem od 1958 r. do prób zbiorników odrzucanych w Aeroplane and Armament Experimental Establishment w Boscombe Down i w latach 1960-69 w Royal Aircraft Establishment w Bedford. W 1969 r. został przekazany do Imperial War Museum i trafił do zbiorów Shuttleworth Collection w Old Warden, skąd w 1971 r. został przeniesiony do Duxford. Zakupiony w 2012 przez Muzeum Lotnictwa Polskiego i sprowadzony do Krakowa w maju 2013 r.




De Havilland DH.100 Vampire FB.6, samolot myśliwsko - bombowy. Muzealny egzemplarz został wyprodukowany w Szwajcarii.




Ten po lewej to ponoć z F-104, ten po prawej to z Su - 22 ( też ponoć ).

Czas wrócić do szkoły - sprzęt latający szkoleniowy.




LWD Zuch 2, samolot szkolny z początku lat 50. Wyprodukowany ich 5, muzealny jest drugim z kolei. W Muzeum stoi na miejscu remontowanego obecnie PZL - 11C.







WSK TS-8 Bies, samolot szkolny konstrukcji Tadeusza Sołtyka. Produkcja w okolicy 230 egzemplarzy. Podoba mi się jego bojowy wygląd.




PZL - 130 Orlik II, turbośmigłowy samolot szkolno - treningowy. Do tej pory ( zmodernizowane ) używany w Lotnictwie Polskim.




Po lewej Orlik, po prawek TS - 11 Iskra, samolot odrzutowy, używany w Lotnictwie Polskim ( i Hinduskim ) w wielu wersjach - od szkoleniowych, przez rozpoznawcze, bojowe do akrobacyjnych. Dalej lata "służbowo".




Kolejne Iskry. Te dwie stoją przed bramą Muzeum, więc oszczędzający na wszystkim mogą je oglądną za darmo. A cena biletu do Muzeum to 15 zł ( człek dorosły ).




PZL I-22 Iryda M-93K

Miał być następcą Iskry, został ... gwiazdą muzeów. Nie wiadomo co nie wyszło z nim ale ładnie wygląda. Prawie jak Alpha Jet :D




Fouga CM.170 Magister na dowód, że i w innych krajach się szkolono. Samolot francuski z tzw usterzeniem motylkowym myśli konstruktora Jerzego Rudlickiego ( w F-117 było podobne ). Niby szkolny a używany w kilku konfliktach zbrojnych, np. w Afryce.

Polskie Siły Powietrzne od powojnia do czasów obecnych.




Jak - 23, pierwszy odrzutowy myśliwiec w Polsce. Było ich ponad 100, kilka z nich rezyduje w okolicy z czego jeden w Zakopanem.




Ił - 28R, "fotograficzna" wersja bombowca. W Muzeum jest też Sił - 28, wersja szkolna.




Mil Mi-4ME, ustrojstwo do zwalczania okrętów podwodnych i wielorybów. Cztery takie śmigłowce służyły w 28. Eskadrze Ratowniczej Marynarki Wojennej w Darłowie.





Mil Mi-4A, śmigłowiec transportowo - desantowy. Zakupiono kilkanaście sztuk, używanych w latach 50 i 60. Zostały zastąpione przez rodzinę śmigłowców Mi - 8 / 17 używanych do tej pory. Zarówno pory deszczowej jak i pory letniej.




Rząd śmigłowców - od Mi 4 ME do Mi - 2 w wersji ... chemicznej. Śmigłowce bez wirników wyglądają przygnębiająco.







Dwa z LiM - ów, produkowanych w Polsce MiG - ów 15 i 17.






Mikojan-Guriewicz MiG-19PM , dwusilnikowy myśliwiec, pierwszy w Polsce samolot ponaddźwiękowy. Ponad 30 sztuk było używanych do 1974 roku.






MiG - 21. Tyle tego tam stoi, że nie wiem który jest jakiej wersji.










Mikojan-Guriewicz MiG-23MF , samolot myśliwski o zmiennej geometrii skrzydeł używany w Polsce w latach 1979 - 1999. Jak widać po ilości zdjęć - podoba mi się. W Polsce widziałem takie jeszcze w Warszawie i ... przy jednym z barów w okolicy Bieszczad.










Mikojan-Guriewicz MiG-29GT (UB) , samolot szkolno - bojowy.

Jeden z samolotów otrzymanych "w spadku" po NRD. Używany w Malborku, w Muzeum pracuje od 2007 roku.

Jest piękny z wyglądu.

Jego koledzy do tej pory służą w WP.









Suchoj Su-22UM3k i Suchoj Su-22M4, szkoleniowy i bojowy. Bardziej uderzeniowy ( na ślepo ... ) niż myśliwski. W Polsce służyła ich cała rodzina: Su - 7, Su - 20 i ostatnie w linii : Su - 22. Często je można spotkać na pokazach lotniczych.
_________________
Decyzją administracji Dobromił otrzymał nagany :
- za obraźliwą formę wypowiedzi oraz ironizowanie na temat innych użytkowników forum
- za niecytowanie w postach wypowiedzi, do których się odnosi
- za relację przypisaną do niewłaściwego działu
Ostatnio zmieniony przez Dobromił 2018-05-09, 13:16, w całości zmieniany 10 razy  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Copyright © 2013 by Góry bez granic | All rights reserved | Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group - forum anime